Aktualności

VRG oczekuje dobrej końcówki roku

Po trzech kwartałach spółka utrzymuje pozytywną dynamikę sprzedaży i podwaja zysk operacyjny. Zarząd zapowiada dalszy wzrost sprzedaży i rozwój sieci w 2023 r.

 

Grupa VRG opublikowała dziś dane finansowe po trzech kwartałach 2022 r. (MSSF16):

Sprzedaż: 905 mln zł (+25,5 proc. r/r)

EBIT: 98,5 mln zł (+124,4 proc. r/r)

Zysk (strata) netto: 45,6 mln zł (+72 proc. r/r)

Marża brutto: 53,2 proc. (+1,1 p.p. r/r)

Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu (SG&A): 382,8 mln zł (+17,8 proc. r/r)

 

Kraków, 17 listopada 2022 r. Po trzech kwartałach 2022 roku odzieżowo – jubilerska Grupa VRG wypracowała zysk operacyjny w wysokości 98,5 mln zł (przy 43,9 mln zł w analogicznym okresie roku 2021). W okresie lipiec-wrzesień spółka uzyskała zysk netto na poziomie 9,2 mln zł i zanotowała rosnące dynamiki sprzedaży w każdym miesiącu, pomimo ochłodzenia nastrojów konsumenckich. Zarząd Grupy patrzy optymistycznie na czwarty kwartał. Liczy też na dalsze wzrosty sprzedaży w obu segmentach w 2023 roku.

 

– Mając na uwadze otoczenie gospodarcze, braliśmy pod uwagę scenariusz hamowania sprzedaży jesienią. Latem zdecydowaliśmy się na głęboką wyprzedaż kosztem realizowanej marży w segmencie odzieżowym, aby uniknąć obciążenia zapasami w okresie zapowiadanego spadku koniunktury. We wrześniu, ani w październiku nie pojawiły się oznaki znaczącego obniżenia popytu. Grupa utrzymała pozytywną dynamikę sprzedaży i zanotowała zysk netto – podkreśla Janusz Płocica, prezes zarządu VRG

 

Na czwarty kwartał marki należące do segmentu odzieżowego Grupy VRG przygotowały specjalne oferty sezonowe i okazjonalne. Dodatkowo Vistula, w partnerstwie z PZPN, wprowadziła do oferty kolekcję specjalną związaną z Mistrzostwami Świata w Katarze. Marka, która jest oficjalnym krawcem reprezentacji, stworzyła strój formalny dla polskiego zespołu. W związku z tym wydarzeniem w salonach i sklepie online pojawiła się specjalna linia produktów, inspirowana mundialowym monolookiem „biało-czerwonych”.

 

Z kolei W.KRUK, dla którego grudzień jest historycznie miesiącem rekordowych w skali roku obrotów, zaoferuje klientom szeroką gamę biżuterii złotej i srebrnej. Klienci marki znajdą w salonach i e-sklepie m.in. asortyment z kolekcji ambasadorskiej Longplay, stworzonej przez Natalię Kukulską i Michała Dąbrówkę, pierwszą w historii autorską kolekcję biżuterii luksusowej Lunapark oraz rozszerzoną ofertą zegarków z różnych poziomów cenowych.

 

– Za nami bardzo mocne 9 miesięcy. Teraz całą naszą uwagę skupiamy na czwartym, tradycyjnie najlepszym dla nas kwartale. Przygotowaliśmy atrakcyjną ofertę dla klientów, a nasza sieć jest przygotowana na wzmożony ruch. Za kilka dni Black Friday, który już tradycyjnie rozpoczyna okres intensywnych,  świąteczno–noworocznych zakupów – podkreśla Janusz Płocica.

 

Przy okazji publikacji wyników za trzeci kwartał spółka podtrzymała wcześniej zapowiadane na ten rok cele, którymi są utrzymanie dwucyfrowych wzrostów sprzedaży, poprawa marży brutto w oparciu o efektywną politykę rabatową, wzrost marży operacyjnej, lepsze wyniki r/r Grupy Kapitałowej oraz zachowanie bezpiecznej sytuacji płynnościowej.

 

Mocny przychodowo kwartał VRG

W trzecim kwartale br. VRG wypracowało 9,2 mln zł zysku netto, w porównaniu z 23,7 mln zł zysku w roku ubiegłym. Na niższy rok do roku wynik znaczący wpływ miały rozliczenia czynszowe z czasów COVID-19. Zgodnie z Ustawą covidową, firmy posiadające salony w centrach handlowych nie miały naliczanych czynszów za okres przymusowego zamknięcia w pierwszej połowie 2021 roku. Zwolnienia te były z opóźnieniem rozliczane przez centra handlowe w trzecim kwartale, co ostatecznie przełożyło się na mniejsze czynsze i podwyższony wynik finansowy w tym okresie. Po 9 miesiącach bieżącego roku zysk netto Grupy wyniósł 45,6 mln zł, o ponad 70 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Sprzedaż w trzecim kwartale bieżącego roku była o 4,7 proc. wyższa niż rok wcześniej i osiągnęła wartość 319,4 mln zł. Przychody segmentu jubilerskiego wzrosły o 11,9 proc. r/r, osiągając 152,7 mln zł. Sprzedaż w segmencie odzieżowym wyniosła 166,7 mln zł (1,1 proc. mniej r/r). Na koniec października skumulowana wartość sprzedaży Grupy VRG w bieżącym roku wyniosła 994,9 mln zł (o 23,6 proc. więcej r/r). Marża brutto na sprzedaży po trzech kwartałach br. wyniosła 53,2 proc. i była o 1,1 p.p. wyższa r/r.

Spółka utrzymała mocną sytuację płynnościową i finansową, zachowując bezpieczny poziom zadłużenia. VRG na koniec trzeciego kwartału br. posiadało gotówkę w wysokości 57,8 mln zł (w porównaniu z 50,9 mln zł rok wcześniej), pomimo przeznaczenia w lipcu 39,9 mln zł na wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy.

Plany na 2023 rok

 

Przy okazji publikacji wyników za trzeci kwartał zarząd spółki przedstawił cele na 2023 rok. Zapowiada uzyskanie lepszych wyników r/r, kontynuację wzrostu w obu segmentach, wzrost marży brutto w warunkach wysokiej inflacji oraz zachowanie bezpiecznej sytuacji finansowej.

 

– Naszą główną ambicją i założeniem na 2022 rok, ale i rok kolejny, jest uzyskanie lepszych wyników rok do roku oraz kontynuacja wzrostu przychodów w obu segmentach.  Niepewna sytuacja rynkowa wymaga od nas ciągłego monitorowania wyników sprzedażowych i marżowych wszystkich marek. W zależności od okoliczności zarząd będzie elastycznie dostosowywał działania do sytuacji rynkowej – podkreśla Janusz Płocica

 

Na 2023 rok VRG zapowiedziało również dalsze inwestycje w rozwój sieci sprzedaży stacjonarnej. Grupa planuje dalsze wprowadzanie do sieci zmienionych konceptów salonów w markach Vistula i Wólczanka, operujących na większych powierzchniach i umożliwiających atrakcyjną ekspozycję coraz szerszego  asortymentu marek. W segmencie jubilerskim otwierane będą nowe lokalizacje dla salonów własnych i franczyzowych. W przyszłym roku powierzchnia handlowa całej Grupy powinna wzrosnąć o ok. 4 proc. r/r.

 

W ramach realizacji strategii omnichannel spółka zwiększa możliwości realizowania dostaw i zwrotów (włącznie z dostawą ekspresową) oraz rozwija funkcjonalności stron i aplikacji sprzedażowych poprzez wprowadzenie bardziej intuicyjnych i  narzędzi. Spółka pracuje także nad programowaniem własnych rozwiązań, umożliwiających interaktywne dopasowanie rozmiarów w e-sklepach marek. Kontynuowana będzie również współpraca z Zalando.

 

Planowane na 2023 rok wydatki inwestycyjne Grupy VRG to ok. 42 mln zł.

 

***

VRG S.A. (poprzednia nazwa Vistula Group S.A.) jest spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. od 1993 r.

Grupa Kapitałowa VRG S.A. specjalizuje się w projektowaniu oraz dystrybucji wysokiej jakości kolekcji mody dla mężczyzn i kobiet oraz biżuterii. Jest właścicielem bardzo dobrze rozpoznawalnych znaków towarowych w pięciu głównych liniach: Vistula, Bytom, Wólczanka, Deni Cler Milano i W.KRUK. Grupa Kapitałowa VRG S.A. koncentruje się na zarządzaniu markami, projektowaniu odzieży i biżuterii oraz rozwoju własnej sieci sprzedaży w obydwu głównych segmentach (odzieżowym i jubilerskim).

Media
Kontakt

Kontakt dla mediów:

Biuro prasowe VRG S.A.

biuroprasowe@vrg.pl

Bartosz Worsztynowicz

Bartosz.Worsztynowicz@hkstrategies.com

+48 605 120 388