Aktualności

VRG celuje w miliardową sprzedaż w 2021

Grupa VRG opublikowała dziś dane finansowe po trzech kwartałach 2021 r. (MSSF16):

Sprzedaż: 721,1 mln zł (+16 proc. r/r)

Zysk (strata) netto: 26,5 mln zł (przy stracie 26 mln zł w 9M2020)

Marża brutto: 52,2 proc. (+4,2 p.p. r/r)

Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu (SG&A): 325,0 mln zł (+10,2 proc. r/r)

Sieć: 552 sklepy (-14 r/r) w 106 miastach, 152 salony franczyzowe (+7 r/r), 52 tys. m2 powierzchni (-1% r/r)

Online: 19,6 proc. udział w sprzedaży (-4,6 p.p. r/r) – w związku ze wzrostem ruchu w offline

Kraków, 17 listopada 2021 r. Zarząd VRG zapowiada, że w 2021 roku sprzedaż tej odzieżowo – jubilerskiej grupy powinna przekroczyć 1 mld zł. Byłby to wynik zbliżony do 2019 roku – rekordowego pod względem przychodów w historii Grupy. Ten ambitny cel jest w zasięgu spółki dzięki pozytywnym trendom w sprzedaży i zyskowności, notowanych we wszystkich markach oraz dobremu przygotowaniu do czwartego, kluczowego dla handlu kwartału.

„Mamy za sobą bardzo mocny trzeci kwartał, w którym osiągnęliśmy wzrosty sprzedaży wszystkich marek, z rekordowymi przychodami w segmencie jubilerskim. Poprawialiśmy też EBIT salonów i marżę brutto na sprzedaży. Jesteśmy bardzo zadowoleni z balansu, jaki udaje nam się od kilku miesięcy budować między sprzedażą kolekcji formalnych, casual i akcesoriów. Dane z października i połowy listopada pokazują, że nie tracimy tempa – mimo nieco mniejszego ruchu w galeriach handlowych, spowodowanego pogorszeniem sytuacji pandemicznej. Jesteśmy zatowarowani i przygotowani do obsłużenia klientów w kluczowym dla nas okresie świąteczno–noworocznym” – podkreśla Radosław Jakociuk, wiceprezes VRG odpowiedzialny za działalność operacyjną i piony marek.

W segmencie odzieżowym Grupa chce walczyć o wynik coraz bardziej rozbudowaną ofertą damską (w markach Wólczanka i Vistula) i kolekcjami świątecznymi oraz sylwestrowymi. W.KRUK zaoferuje klientom w tym niezwykle ważnym dla branży jubilerskiej okresie szeroką gamę biżuterii złotej i srebrnej (w tym asortyment z kolekcji ambasadorskiej Magdy Mołek) oraz rozszerzoną ofertą zegarków luksusowych.

Przy okazji publikacji wyników za trzeci kwartał spółka podtrzymała wcześniej zapowiadane na ten rok cele, w tym udział e-commerce na poziomie 20 proc. w sprzedaży, poprawę wyników finansowych r/r, utrzymanie efektywności kosztowej i bezpiecznej sytuacji płynnościowej.

Mocny przychodowo kwartał VRG

W trzecim kwartale br. VRG wypracowała 23,7 mln zł zysku netto, w porównaniu z 5,7 mln zł w roku ubiegłym. Po 9 miesiącach bieżącego roku zysk netto Grupy wyniósł 26,5 mln zł (w porównaniu ze stratą w wysokości 26 mln zł w tym samym okresie w roku ubiegłym). Wynik stymulował wzmożony popyt na odzież, dobra sprzedaż biżuterii i zegarków luksusowych, a przede wszystkim skuteczne budowanie marży, dzięki konsekwentnej polityce zarządzania cenami i promocjami, wdrażanej od początku 2021 roku.

Sprzedaż w trzecim kwartale roku była o 22,3 proc. wyższa niż rok wcześniej i osiągnęła wartość 305 mln zł. Na koniec października skumulowana wartość sprzedaży Grupy VRG

w bieżącym roku wyniosła 804,1 mln zł (+19,1 proc. r/r).

Na przestrzeni 9 miesięcy 2021 VRG zwiększyła marżę o 4,2 p.p. (osiągając poziom 52,2 proc.), do czego przyczyniły się przede wszystkim niższe promocje realizowane we wszystkich markach. Spółka skutecznie chroniła marżę w sezonie letnich wyprzedaży, aby następnie wzmocnić ją dzięki świetnie przyjętym kolekcjom na sezon jesień – zima. W trzecim kwartale przyrost marży r/r wyniósł 4,5 p.p., co pozwoliło na uzyskanie wyniku na poziomie 53,5 proc.

„Jesteśmy zadowoleni z efektów, jakie przynosi nasza konsekwentna praca z marżą. Ostrożne podejście do promocji i zniżek w połączeniu z bardzo dobrze przyjętymi kolekcjami to nasz sposób na zwiększanie efektywności i budowanie dobrego wyniku finansowego” – komentuje Michał Zimnicki.

Jak podkreśla CFO i wiceprezes VRG, Grupa może się też na koniec trzeciego kwartału pochwalić bardzo dobrą sytuacją finansową, przy rekordowo niskim długu netto (31,4 mln PLN na koniec 3Q21, spadek o 64,3 proc. r/r.) oraz stabilnych przepływach operacyjnych.

Bardzo dobre przyjęcie nowych kolekcji

Beneficjentem powrotu ruchu klientów do kanału offline w trzecim kwartale były przede wszystkim marki Vistula i BYTOM. Obie przebiły pod względem przychodów wynik trzeciego kwartału 2019 roku (ostatni analogiczny okres przed pandemią) i notowały dwucyfrowy wzrost sprzedaży na m2. Znaczący wzrost przychodów na m2 wypracowała również marka Deni Cler, w której w porównaniu z 2020 rokiem istotnie rosła sprzedaż kolekcji klasycznej. O niemal jedną trzecią wzrosły przychody Wólczanki, która pozostaje największą marką internetową Grupy (44,7 proc. udział e-commerce).

„Wólczanka jest dziś najbardziej zaawansowana w transformacji zmierzającej do modelu marki uniwersalnej, total look, z asortymentem dla kobiet i dla mężczyzn, z szerokim wyborem odzieży i akcesoriów do codziennego użytku. Jesteśmy bardzo zadowoleni ze zmian tej marki, tak jeśli chodzi o ofertę produktową, jak i sieć, która ewoluuje w stronę nowego konceptu. Dążymy do operowania z marką na większych powierzchniowo salonach, pozwalających eksponować cały wachlarz oferty Wólczanki – komentuje Radosław Jakociuk.

I podkreśla, że rozwój kolekcji dla kobiet, jako nowego segmentu klientów, to również ważny element planu na dalszy wzrost marki Vistula.

Bardzo mocny wynik wypracował segment jubilerski. W.KRUK odnotował w okresie lipiec-wrzesień imponujące kwartalne przychody detaliczne (134,8 mln zł, +31,8 proc. r/r). Tym samym marka przebiła wynik sprzedażowy ostatniego kwartału 2019 roku (kiedy przychody wyniosły 123 mln zł). Sprzedaż marki rosła w salonach stacjonarnych, co odbiło się na obrotach w kanale online (-9 proc. r/r). Zwiększył się też udział zegarków luksusowych względem biżuterii, dzięki korzystnemu wpływowi wyłączności na sprzedaż luksusowych marek Rolex

i Patek Philippe.

Rok 2022 pod hasłem omnichannel

Na 2022 roku, w ramach dalszej ewolucji do modelu omnichannel, VRG zapowiedziało zmiany

w sieci sprzedaży. Obok nowego formatu Wólczanki (rozwijanego od maja 2021), jeszcze

w grudniu br. ma pojawić się również nowy koncept salonów Vistula. Będą one większe i mają pozwolić na atrakcyjną ekspozycję całej rozszerzonej oferty marki – w tym kolekcji damskiej. W przyszłym roku powierzchnia handlowa powinna wzrosnąć o ok. 4 proc. r/r.

W 2022 roku wszystkie marki mają mieć wdrożone mobilne aplikacje sprzedażowe, z systemami lojalnościowymi łączącymi aktywności klientów w online i offline. W e-sklepach segmentu odzieżowego pojawią się wirtualne przymierzalnie, które mają ułatwić dobór rozmiaru.

Po okresie intensywnych inwestycji we własne e-sklepy Grupa planuje też dalszy rozwój współpracy z wiodącymi w branży fashion zewnętrznymi platformami e-commerce. Asortyment marek z Grupy jest dziś dostępny dla klientów m.in.. Zalando, Modivo, Limango oraz Peek&Cloppenburg na w sumie kilkudziesięciu rynkach poza Polską. Jeszcze w tym roku Grupa chce nawiązać współpracę z nowymi partnerami i rozszerzyć sprzedaż na kolejne kraje, w tym Rosję.

„Naszą ambicją na 2022 rok jest utrzymanie dwucyfrowych wzrostów sprzedaży, wzrost powierzchni handlowej dzięki otwarciom większych salonów, dalsza poprawa marży brutto, wzrost marży operacyjnej i zachowanie bezpiecznej sytuacji płynnościowej” - podkreśla Michał Zimnicki.

Planowane na 2022 rok wydatki inwestycyjne Grupy VRG, wraz z wydatkami na rozwój sieci i IT, to ok 38 mln zł.

***

VRG S.A. (poprzednia nazwa Vistula Group S.A.) jest spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. od 1993 r.

Grupa Kapitałowa VRG S.A. specjalizuje się w projektowaniu oraz dystrybucji wysokiej jakości kolekcji mody dla mężczyzn i kobiet oraz biżuterii. Jest właścicielem bardzo dobrze rozpoznawalnych znaków towarowych w pięciu głównych liniach: Vistula, Bytom, Wólczanka, Deni Cler Milano i W.KRUK. Grupa Kapitałowa VRG S.A. koncentruje się na zarządzaniu markami, projektowaniu odzieży i biżuterii oraz rozwoju własnej sieci sprzedaży w obydwu głównych segmentach (odzieżowym i jubilerskim). Od 2000 roku podstawą strategii VRG S.A. jest realizacja wizji „Domu Marek” i dystrybutora na rynku detalicznym.

Media
Kontakt

Kontakt dla mediów:

Magdalena Załubska-Król

Tel: +48 516 559 141

biuropraoswe@vrg.pl